Sebastian Vettel in de Porsche 963

0
1 maand ago

Stuttgart. Sebastian Vettel heeft zich minutieus voorbereid op zijn periode met het hybride prototype. Op 14 maart bracht de 53-voudig winnaar van de Formule 1-race een bezoek aan het FIA WEC-team in de Porsche Penske Motorsport-fabriek in Mannheim. Een dag later voltooide de inwoner van Heppenheim een uitgebreide simulatorsessie in het Porsche Motorsport Center in Flacht en maakte hij zich vertrouwd met de bijzondere kenmerken en complexe besturing van de Le Mans-raceauto. Op 21 maart volgden de eerste kennismakingskilometers met de Porsche 963 op de eigen testbaan in het Weissach Development Centre. Bij droog weer met asfalttemperaturen tussen de 20 en 25 graden Celsius en 10 tot 13 graden koele lucht legde de F1-kampioen bijna twee Grand Prix-afstanden in Aragón zonder problemen af.

“Natuurlijk houd ik ook andere autosportdisciplines in de gaten en ken ik veel coureurs die actief zijn in het WEC en Le Mans. Op een gegeven moment was mijn nieuwsgierigheid zo groot dat ik op het idee kwam om het zelf uit te proberen. Porsche gaf mij de kans om een huidige hypercar te testen met de 963”, zegt Sebastian Vettel. “Na de stoelverstelling, de simulatorsessie en de uitrol in Weissach had ik al een goed gevoel. Rijden met de Porsche 963 op het circuit hier in Aragon – dat was zeker leuk. Ik moest eerst aan alles wennen en ontdekken mijn ritme. De rijervaring is anders, simpelweg door het dak boven je hoofd, maar ook door het omgaan met het hogere gewicht en de banden. De Porsche-fabriekschauffeurs waren zeer behulpzaam en legden me uit wat speciaal was en waar ik aan moest wennen Dat maakte het gemakkelijk voor mij.’

Het fabrieksteam van Porsche Penske Motorsport heeft zowel de seizoensopener van het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship, de 24 Hours of Daytona, als de eerste race van dit jaar van het FIA World Endurance Championship (WEC) in Qatar gewonnen met een vermogen van ongeveer 500 kW (680 kW). pk) Porsche 963. Op het WEC-hoogtepunt, de 24 uur van Le Mans, mikt recordhouder Porsche op zijn twintigste eindzege. Daar draait het hele startveld, net als bij de andere rondes van het WEC, sinds maart 2022 op biobrandstof.

“Aragon is een van de weinige plaatsen in Europa waar we de klok rond kunnen rennen en geeft ons de mogelijkheid om 36 uur achter elkaar te rennen ter voorbereiding op Le Mans. Het vrij lange rechte stuk terug dat ons de topsnelheid van ruim 300 km/u oplevert. h die we zien op het Circuit des 24 Heures”, legt Jonathan Diuguid, Managing Director Porsche Penske Motorsport, uit. “Het is een unieke kans voor het team om Sebastian Vettel hier te hebben. Hij is viervoudig wereldkampioen in de Formule 1. Hij heeft enorme ervaring met hybride systemen en hoogwaardige racewagens. Hij heeft zijn frisse, unieke kijk op waar de auto staat en geeft daar feedback op. onze systemen en prestaties zijn een unieke kans. We zijn blij hem hier te hebben. Hij kwam met een glimlach uit de auto en dat is allemaal goed.”

Naast Vettel zullen in totaal zeven Porsche-fabrieksrijders deelnemen aan de duurtest. Matt Campbell (Australië), Michael Christensen (Denemarken) en Frédéric Makowiecki (Frankrijk) zullen de Porsche 963 met startnummer 5 delen in het WEC, terwijl Kévin Estre (Frankrijk), André Lotterer (Duitsland) en Laurens Vanthoor de zusterauto zullen besturen met het nummer 6. Zij krijgen in Aragon gezelschap van regerend DTM-kampioen Thomas Preining uit Oostenrijk.

Geef een reactie

    Members
  • Active
  • New
  • Online
  • Groups
  • Active
  • Newest
Dark mode