De krachtigste serieproductie-Porsche aller tijden

0
2 maanden ago

De krachtigste serieproductie-Porsche aller tijden zet recordrondetijden neer op Laguna Seca en de Nürburgring

Porsche breidt het modellengamma van zijn volledig elektrische sportsedan uit met de Taycan Turbo GT en de Taycan Turbo GT met Weissach-pakket. Deze laatste is gebouwd voor het circuit en maakt de achterbank overbodig ten gunste van een nog betere vermogen-gewichtsverhouding. Bij piekvermogen kunnen beide modellen meer dan 1.100 pk¹ leveren. In combinatie met diverse lichtgewicht constructie- en aerodynamica-maatregelen leggen deze volledig elektrische GT-sportwagens de lat hoger op het gebied van rijdynamiek. Op de achteras wordt een krachtigere en efficiëntere pulsomvormer gebruikt die siliciumcarbide als halfgeleidermateriaal gebruikt. Vanaf dit voorjaar moeten de eerste Taycan Turbo GT-modellen aan klanten worden geleverd.
Stuttgart. Nog niet op de markt, maar nu al recordhouder: de Taycan Turbo GT met Weissach-pakket behaalde op 23 februari 2024 de titel van snelste elektrische serieproductieauto op de Weathertech Raceway Laguna Seca, in Californië. Met een tijd van 1: In 27,87 minuten zette Porsche-ontwikkelingscoureur Lars Kern een snellere ronde neer dan welke andere coureur dan ook ooit met een op de openbare weg goedgekeurde elektrische auto.

Niet lang daarvoor vestigde een preproductieversie van hetzelfde nieuwe model een nieuw klasserecord op de Nürburgring. Kern zat ook bij die gelegenheid aan het stuur en zette een rondetijd neer van 7:07,55 min. op de Nordschleife. Deze officiële rondetijd is maar liefst 26 seconden sneller dan Kern die hij in augustus 2022 noteerde voor zijn laatste recordronde in een Taycan Turbo S Sport sedan uitgerust met het prestatiepakket. Deze tijd geldt ook als het huidige record voor elektrische auto’s in serieproductie en maakt de Turbo GT ook de snelste vierdeurs van alle aandrijflijntypes op de Nürburgring.

“De twee records in Laguna Seca en op de Nordschleife laten zien welk geweldig circuitpotentieel de Taycan biedt”, zegt Model Line Vice President Kevin Giek. “Om je moed op het circuit te bewijzen, is het niet genoeg om simpelweg zoveel mogelijk kracht te hebben. Het totaalpakket van accelereren en remmen, grip in bochten, aerodynamica, stabiliteit en afstemming moet kloppen. Met name bij de Taycan Turbo GT en de Taycan Turbo GT met Weissach-pakket hebben onze ingenieurs dit op absoluut verbluffende wijze bereikt. Met de onlangs vernieuwde bestaande Taycan-modellen hebben ze al uitstekend werk geleverd. Maar onze nieuwe GT-auto’s leggen de lat qua rijdynamiek opnieuw duidelijk nog hoger.”

“Het circuit van Laguna Seca drijft de Taycan Turbo GT tot het uiterste. Het is het totaalpakket dat het verschil maakt”, zegt ontwikkelingsdriver Kern. “De Turbo GT met Weissach-pakket zet nieuwe normen op vrijwel elk gebied. Deze omvatten acceleratie en remmen, een aanvalsmodus die intuïtief te gebruiken is en een aandrijflijn die is ontworpen voor maximale tractie en prestaties. En de grip in de bochten is net zo indrukwekkend. De bestuurbaarheid en lichtvoetigheid zijn ongelooflijk. De banden werken zeer goed en je hebt in elke rijsituatie de juiste balans. Het is ontzettend leuk om met deze auto over het golvende circuit van Laguna Seca te rijden.”

Bij activering is met een druk op de knop gedurende 10 seconden tot 120 kW extra vermogen beschikbaar. Attack Mode is gebaseerd op de push-to-pass-functie van de andere Taycan-modellen.² Het systeem is geoptimaliseerd voor rijden op het circuit en functioneert op een vergelijkbare manier als de 99X-racewagens die Porsche gebruikt in de elektrische ABB FIA Formula E World Kampioenschap. De boost wordt aangegeven door een countdown-timer in het instrumentenpaneel en dynamisch geënsceneerd met geanimeerde ringen op de snelheidsmeter.³

Vergeleken met de push-to-pass-functie in de andere Taycan-modellen biedt de Attack-modus 50 kW meer boostvermogen en wordt deze op verschillende manieren bediend en beschikbaar gesteld: als alternatief voor het indrukken van de modusschakelaar die net aan de zijkant van de auto is gemonteerd. stuurwielbaas, de aanvalsmodus kan ook via de rechterpeddel worden geactiveerd en gedeactiveerd. Dit maakt de functie gemakkelijker te gebruiken op het circuit. “Je kunt de boost ook activeren met racehandschoenen, en zonder een hand van het stuur te halen”, legt Kern uit. “Met deze eenvoudige, veilige en snelle bediening zijn de Taycan Turbo GT-modellen afgestemd op de behoeften van een coureur.” Met de linker stuurpeddel kan het recuperatieniveau worden ingesteld en aangepast aan de rijsituatie.

Nieuwe vermogenselektronica in de aandrijflijn
Porsche heeft onlangs de Taycan-modellijn uitgebreid geüpgraded en in het algemeen het algehele systeemvermogen van de auto’s vergroot. De verbeterde aandrijflijn met een nieuwe achterasmotor maakt onder meer nog dynamischer prestaties mogelijk in vergelijking met de voorgaande modellen. De Taycan Turbo GT en Taycan Turbo GT met Weissach-pakket zijn de nieuwe sportieve vlaggenschipmodellen en tillen de prestaties van de Taycan naar een hoger niveau. Uitgerust met een krachtigere pulsomvormer hebben beide auto’s 580 kW. Met Launch Control die oploopt tot maximaal 760 kW overboostvermogen of tot 815 kW gedurende twee seconden volgens de meetmethode voor piekvermogen¹. De Taycan Turbo GT heeft slechts 2,3 seconden nodig voor de sprint van 0 naar 100 km/u, of slechts 2,2 seconden met het Weissach-pakket. Daarmee is het model één tot twee tienden sneller dan de Taycan Turbo S. Het verschil in acceleratie vanuit stilstand naar 200 km/u is nog groter: 6,6 of 6,4 seconden voor de Taycan Turbo GT zonder/met Weissach-pakket , wat tot 1,3 seconden sneller is dan de Taycan Turbo S.

De pulsomvormer is het belangrijkste onderdeel voor het aansturen van de elektromotor. In beide Taycan Turbo GT-modellen worden op de achteras pulsomvormers met een maximale stroomsterkte van 900 ampère gebruikt. Deze leveren nog meer vermogen en koppel dan de 600 ampère pulsomvormer in de Taycan Turbo S. Voor een beter rendement wordt in de pulsomvormer ook siliciumcarbide gebruikt als halfgeleidermateriaal. Dit vermindert de schakelverliezen in de Power Inverter aanzienlijk en maakt hogere schakelfrequenties mogelijk. Ook de overbrengingsverhouding en de robuustheid van de versnellingsbak zijn verbeterd, waardoor hogere koppelcijfers mogelijk zijn. Het maximale koppel in beide versies bedraagt maximaal 1.340 Newtonmeter. De actieradius van de Taycan Turbo GT-modellen bedraagt volgens WLTP-metingen maximaal 555 km.

Carbonkenmerken en Porsche Active Ride: lichtgewicht constructie en chassis
Met intelligente lichtgewicht constructiemaatregelen heeft Porsche het gewicht van de Taycan Turbo GT met maar liefst 75 kg verminderd ten opzichte van de Taycan Turbo S. Een aantal carbononderdelen dragen hieraan bij. Koolstofvezel wordt onder meer gebruikt voor de sierlijsten op de B-stijlen, de bovenste schalen van de buitenspiegels en de zijskirtinleg. Ook de volledige kuipstoelen van CFRP, een lichtgewicht bagageruimte en het weglaten van de elektrische zachtsluitende functie van de achterklep besparen gewicht.

De Taycan Turbo GT is standaard uitgerust met het dynamiekpakket. Dit omvat het Porsche Active Ride-ophanging met GT-specifieke afstemming. In dynamische rijsituaties zorgt deze ophanging voor een vrijwel perfecte aansluiting op de weg dankzij een evenwichtige verdeling van de wiellasten. Bovendien omvat het uitrustingspakket speciale prestatie-zomerbanden. Ze zijn gemonteerd op 21 inch lichtgewicht gesmede wielen. De exclusieve Turbo GT-wielen hebben reliëfgefreesde spaken, wat gewicht bespaart en tegelijkertijd de remmen effectief ventileert.

De Taycan Turbo GT wordt standaard geleverd met lichtgewicht keramische remmen. Het remsysteem is gebaseerd op de Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) en is geoptimaliseerd vanuit een gewichtsperspectief. Ontwerpwijzigingen aan de remschijfkamer en het remklauwhuis besparen ruim twee kilogram. Dit heeft een positief effect op zowel de rijdynamiek als de prestaties: het verminderen van de onafgeveerde en roterende massa verbetert de prestaties. De remklauwen zijn uitsluitend in Victory Gold gespoten.

Achterspoiler met klep en exclusieve lakafwerkingen: aerodynamica en exterieurdesign
Speciaal voor de Taycan Turbo GT ontwikkelde Porsche een voorspoiler met aeroblades. Het achteraanzicht wordt gedomineerd door een adaptieve spoiler, waarvan de afscheurrand is voorzien van een Gurney-flap met een hoogglanzende carbongeweven afwerking.

Matrix-ledkoplampen zijn standaard. Als optie en zonder extra kosten kunnen ze op de Taycan Turbo GT worden geüpgraded naar HD-matrix LED-koplampen. Het zijprofiel onthult een aantal componenten gemaakt van koolstofvezel. De sierlijsten van de zijramen zijn in Zwart (hoogglans) gespoten.

Hoewel de Taycan Turbo en Taycan Turbo S met Turbonite-functies verschillen van de andere modellen in de serie, heeft de Taycan Turbo GT meer een race-uitstraling. Beide modellen zijn voorzien van het gekleurde Porsche-embleem op de motorkap en op de naafdoppen van de lichtgewicht lichtmetalen velgen. Het ‘Turbo GT’-logo op de achterklep is in zwart (mat) gespoten.

Er zijn in totaal zes koetswerkkleuren beschikbaar, waaronder de nieuwe lakopties Pale Blue Metallic en Purple Sky Metallic. Deze zijn voor één jaar exclusief gereserveerd voor de Taycan Turbo GT. Het uitgebreide Paint to Sample-programma van Porsche Exclusive Manufaktur biedt verdere aanpassingsmogelijkheden. Bovendien is een set stickers met het Taycan-logo verkrijgbaar op het onderste deel van de deuren en op de motorkap, naar keuze in Voltblauw of Zwart (mat)/zwart (hoogglans).

Standaard volle kuipstoelen en een sportieve sfeer: het interieur
De sportieve Race-Tex-uitrusting wordt standaard geleverd met zwarte lederen bekleding. Tot de standaarduitrusting behoren ook lichtgewicht, volledige kuipstoelen met een carbonweefselafwerking (hoogglans). Adaptieve sportstoelen Plus vooraan (met elektrische 18-voudig verstelbaar en geheugenpakket) zijn als optie en zonder meerprijs te bestellen. Op de hoofdsteunen voorin is een Turbo GT-logo geborduurd. Bovendien bevindt zich onder het klimaatbedieningspaneel een badge met het individuele modellogo. Exclusieve interieuruitrusting met contrasttinten in Volt Blue of GT Silver zijn op aanvraag leverbaar.

Bij het GT-sportstuur is de velg bekleed met zwarte Race-Tex en voorzien van een 12 uur-markering. De Taycan Turbo GT is uitgerust met het Sport Chrono-pakket van de Taycan Turbo S.

Ontworpen voor prestaties op het circuit: Taycan Turbo GT met Weissach-pakket
De Taycan Turbo GT met Weissach-pakket is nog laserscherper in zijn positionering. Met extra aerodynamica en lichtgewicht constructiemaatregelen is dit model nog resoluuter ontworpen voor prestaties. De Taycan Turbo GT met Weissach-pakket accelereert van 0 naar 100 km/u in 2,2 seconden, waarmee de tweezitter een tiende van een seconde sneller is dan de eveneens krachtige Taycan Turbo GT. De topsnelheid bedraagt 305 in plaats van 290 km/u.

Andere aerodynamische maatregelen zijn onder meer luchtdeflectorelementen aan de onderkant en een nieuwe diffuser aan de voorkant. Aan de achterkant heeft het model met het Weissach-pakket een vaste achtervleugel met een koolstofgeweven afwerking en vleugelsteunen die aan de carrosserie zijn bevestigd. De totale downforce bedraagt hier maximaal 220 kg. Het Weissach-pakketlogo bevindt zich aan beide zijden van de achtervleugel. Exclusief op aanvraag verkrijgbaar is een gestreepte draagdoek in Volt Blauw, Zwart of Zwart (mat). Dit accentueert het autosportkarakter van de auto nog meer. Het gestreepte design kan gecombineerd worden met de zwarte stickerset.

Het elimineren van alle uitrusting die niet nodig is voor het rijden op het circuit heeft nog eens ongeveer 70 kg geschoren vergeleken met de Taycan Turbo GT zonder het Weissach-pakket. In plaats van het gebruikelijke achterbanksysteem is er een op maat gemaakte, hoogwaardige lichtgewicht carbonbekleding met een opbergvak achter de zitschalen voor de bestuurder en voorpassagier. Ook de analoge klok uit het Sport Chrono-pakket, die normaal op het instrumentenpaneel aanwezig is, komt te vervallen, evenals de voet- en koffermatten en er wordt minder isolatiemateriaal gebruikt. De Taycan Turbo GT met Weissach-pakket heeft alleen een laadpoortdeur aan de passagierszijde, die handmatig wordt bediend in plaats van elektrisch. Speciaal geluids- en warmtewerend glas en het Geluidspakket Plus besparen bovendien gewicht. Deze laatste doet het zonder achterluidsprekers en vervangt het BOSE® Surround Sound-systeem.

Het GT-interieurpakket met Race-Tex-details in zwart is standaard. Aan de passagierszijde bevindt zich een badge met het Weissach-pakketlogo. De interieurpakketten in Volt Blue en GT Silver zijn ook beschikbaar voor de Taycan Turbo GT met Weissach-pakket. Contraststiksels in de betreffende kleur ronden het scala aan functies af.

De prijzen voor de Taycan Turbo GT en de Taycan Turbo GT met Weissach-pakket beginnen in Duitsland bij € 240.000, inclusief 19 procent BTW.

Geef een reactie

    Members
  • Active
  • New
  • Online
  • Groups
  • Active
  • Newest
Dark mode