2 nieuwe Panamera e-hybride varianten

0
2 maanden ago

Porsche breidt zijn Panamera-modellengamma uit met de varianten 4 E-Hybrid en 4S E-Hybrid. De nieuwe plug-in hybrides bieden indrukwekkende acceleratiecijfers en rijprestaties, evenals sterke E-Performance: de elektrische actieradius bedraagt nu maximaal 96 kilometer.
Stuttgart. Porsche breidt zijn aanbod aan aandrijflijnen voor de Panamera sportsedan verder uit. Als onderdeel van de E-Performance-strategie zijn met onmiddellijke ingang de Panamera 4 E-Hybrid en de Panamera 4S E-Hybrid aan het portfolio toegevoegd. Dit is het antwoord van Porsche op de bijzonder sterke belangstelling voor efficiënte en dynamische e-hybride aandrijflijnen in veel markten. De Panamera zal verkrijgbaar zijn in in totaal vier prestatievarianten van deze geavanceerde aandrijflijntechnologie.

Aandrijflijn: geoptimaliseerde hybride prestaties
De Panamera 4 E-Hybrid is bijzonder efficiënt en veelzijdig. Om krachtige acceleraties te genereren, heeft Porsche een nieuw e-hybridesysteem gecombineerd met een aanzienlijk vernieuwde 2,9-liter V6-biturbobenzinemotor (224 kW/304 pk). Het systeemvermogen van 346 kW (470 pk) en het maximale koppel van 650 Nm maken een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden en een topsnelheid van 280 km/u mogelijk. De puur elektrische actieradius van de Panamera 4 E-Hybrid neemt toe tot 96 kilometer in de WLTP-cyclus (EAER city).

De Panamera 4S E-Hybrid legt een sterkere focus op rijdynamiek en duurzame vermogensafgifte in het hogere toerentalbereik. De 2,9-liter zescilinder biturbomotor levert 260 kW (353 pk). Het systeemvermogen bedraagt 400 kW (544 pk) en het maximale koppel bedraagt 750 Nm. Hierdoor kan de Panamera 4S E-Hybrid in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren en een topsnelheid van 290 km/u bereiken.

Vergeleken met de vorige generatie bieden alle Panamera E-Hybrid-modellen een groter elektrisch bereik, een hogere laadsnelheid, een betere gasrespons en betere rijprestaties in vrijwel alle disciplines. Met 25,9 kWh (bruto) biedt de nieuwe hoogspanningsbatterij ongeveer 45 procent meer capaciteit in een vergelijkbare ruimte. Tegelijkertijd verkort de nieuwe 11 kW On-Board-AC-lader de oplaadtijd tot twee uur en 39 minuten. Met 140 kW (190 pk) en 450 Nm koppel biedt de compleet nieuwe elektromotor aanzienlijk meer vermogen dan zijn voorganger. Bovendien is hij efficiënt en gewichtsgeoptimaliseerd in de behuizing en in de oliekoelcirculatie van de PDK-transmissie geïntegreerd. Het interne rotorontwerp (de rotor draait in de stator) vermindert de massatraagheid met 50 procent, wat de gasrespons verbetert. Met een recuperatie tot 88 kW draagt de elektromotor bovendien bij aan de aanzienlijk grotere elektrische actieradius van de Panamera E-Hybrid-modellen.

E-Hybride rijmodi met geoptimaliseerde strategie
De vier geoptimaliseerde E-Hybrid-specifieke rijmodi, evenals de verbeterde Sport- en Sport Plus-modi, optimaliseren de efficiëntie van de E-Hybrid-modellen verder. De voertuigen starten altijd in de puur elektrische E-Power-modus. Zodra de laadtoestand van de accu onder een bepaalde minimumwaarde komt, schakelt het systeem automatisch over naar de Hybrid Auto-modus, die de bedieningsstrategie aanpast aan de huidige rijsituatie. Bovendien wordt met actieve routebegeleiding in Hybrid Auto de bedrijfsstrategie verder geoptimaliseerd door de route die voor u ligt te kennen. Op deze manier kan het aandeel elektrisch gereden afstanden in het stadsverkeer worden gemaximaliseerd en de efficiëntie worden verhoogd. Het systeem gebruikt hiervoor zowel auto- als navigatiegegevens.

In de E-Hold-modus blijft de huidige laadtoestand van de accu behouden. In de E-Charge-modus daarentegen laadt de verbrandingsmotor de batterij tot 80 procent op buiten de stad en boven de 55 km/u, terwijl de Panamera de efficiëntievoordelen van de hybride aandrijving in het stadsverkeer benut. In de Sport- en Sport Plus-modi verlaagt Porsche de beoogde laadtoestand van de accu tot respectievelijk 20 en 30 procent (voorheen 30 en 80 procent). Dit verhoogt de efficiëntie zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties.

E-Hybriden met innovatieve actieve vering
Porsche rust alle varianten van de nieuwe Panamera standaard uit met adaptieve tweekamerluchtvering inclusief Porsche Active Suspension Management (PASM) met tweeklepsdempers. Het innovatieve Porsche Active Ride actieve onderstel is ook beschikbaar voor de E-Hybrid-modellen. Het combineert het vermogen om geoptimaliseerde tractie en bochtenprestaties te bieden met een hoge mate van comfort. Elke individuele demper – ook voorzien van tweekleppentechniek – beschikt over een elektrisch bediende hydraulische pomp, die wordt aangedreven door het 400 volt-systeem en waarmee actief krachten kunnen worden opgebouwd in de rebound- en compressierichting. Als gevolg hiervan absorbeert de ophanging de carrosseriebewegingen die worden veroorzaakt door oneffenheden in het wegdek vrijwel volledig en houdt het voertuig tijdens dynamische rijmanoeuvres te allen tijde horizontaal. De dempers werken tot 13 Hz, wat betekent dat ze de instelling tot 13 keer per seconde kunnen aanpassen en zo razendsnel reageren op de betreffende rijsituatie en het wegdek.De technologie maakt ook innovatieve functies mogelijk, zoals de overcompensatie van stamp- en rolbewegingen, evenals het omhoog brengen van de carrosserie bij het in- en uitstappen.

Sportieve details en verbeterde standaarduitrusting
Alle varianten van de nieuwe Panamera hebben een atletisch, fris design. Aan de voorzijde wordt de look gekenmerkt door nieuw gevormde, standaard matrix-ledkoplampen en een extra horizontale luchtinlaat. Aan de achterzijde van de sportberline onderscheiden een doorlopend achterlicht en een frameloze achterruit de nieuwe Panamera. Raambekleding in zilver accentueert de zijlijn.

De standaarduitrusting van de Panamera 4 E-Hybrid omvat 19 inch wielen, zwarte remklauwen en matrix-ledkoplampen. Het innovatieve HD-matrix LED-verlichtingssysteem met hoge resolutie is als optie verkrijgbaar. De Panamera 4S E-Hybrid onderscheidt zich door 20 inch wielen in Panamera AeroDesign, zilveren sporteindpijpen en rode remklauwen. Remklauwen in Acid Green en Black zijn optioneel verkrijgbaar.

Standaard zijn de Panamera 4S E-Hybrid-remmen met remklauwen met zes zuigers op de vooras, als optie zijn remklauwen met tien zuigers leverbaar. Als alternatief is voor dit model de PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake) verkrijgbaar in combinatie met 21 inch wielen. De keramische composietschijven meten 440 millimeter aan de vooras en 410 millimeter aan de achteras.

Marktintroductie en prijsstelling
De Porsche Panamera 4 E-Hybrid en de Panamera 4S E-Hybrid zijn nu als sportsedan te bestellen. Tot de uitgebreide standaarduitrusting van de Panamera behoren ParkAssist en een gekoeld smartphonevak voor draadloos opladen tot 15 watt. Ook opties als achterasbesturing, Remote ParkAssist, Porsche InnoDrive inclusief Active Lane Keeping, Passenger Display en luchtkwaliteitssysteem zijn leverbaar. De carrosserievariant Executive met langere wielbasis wordt marktspecifiek aangeboden; Opties zoals de automatische klimaatregeling met vier zones of de grote middenconsole zijn standaard inbegrepen.

In Duitsland beginnen de prijzen voor de Panamera 4 E-Hybrid bij € 123.400,- en voor de Panamera 4 E-Hybrid Executive € 134.400, telkens inclusief BTW en landspecifieke uitrusting. De Panamera 4S E-Hybrid is verkrijgbaar vanaf € 138.200. Leveringen in Europa starten in het tweede kwartaal van 2024.

Geef een reactie

    Members
  • Active
  • New
  • Online
  • Groups
  • Active
  • Newest
Dark mode