De nieuwe Porsche Taycan: verbeterd in vrijwel elke discipline

0
3 maanden ago

Porsche heeft de Taycan een bijzonder uitgebreide update gegeven.

Stuttgart. Alle drie de carrosserievarianten zullen beschikken over de talrijke aanpassingen vanaf de lanceringsdatum: de Taycan sportsedan, de veelzijdige Taycan Cross Turismo, die verkrijgbaar is met een offroad-pakket, en de sportieve en toch praktische Taycan Sport Turismo. In beide gevallen zijn er vier aandrijflijnopties beschikbaar, met varianten met achter- en vierwielaandrijving. De herziene versies zullen vanaf het voorjaar van 2024 bij de Porsche Centra arriveren.

Op weg naar serieproductie hebben ontwikkelingsingenieurs en testrijders in gecamoufleerde testauto’s meer dan 3,6 miljoen kilometer over de hele wereld afgelegd om de eerste volledig elektrische sportwagen van Porsche voortdurend te verbeteren. De sportwagenfabrikant heeft bijna 150.000 exemplaren van de Taycan geproduceerd. De belangrijkste individuele markten voor de Taycan zijn momenteel de VS, Groot-Brittannië, Duitsland en China.

“Eind 2019 luidden we het nieuwe tijdperk van e-mobiliteit in met de Taycan. Hij bleek meteen een gamechanger en innovatieve pionier in het e-voertuigsegment”, zegt Kevin Giek, hoofd van de modellijn. “Dit succesverhaal zetten we nu voort met de uitgebreid vernieuwde Taycan. De modellijn heeft nieuwe hoogten bereikt op het gebied van prestaties, met uitzonderlijke rijdynamiek en rijplezier. Tegelijkertijd konden we de efficiëntie, het bereik, de dagelijkse bruikbaarheid en het comfort aanzienlijk verbeteren.”

Nog hogere prestaties
Alle bijgewerkte modellen accelereren veel sneller dan hun voorgangers. Twee voorbeelden uit beide kanten van het portfolio: als sportsedans bereiken de Taycan en Taycan Turbo S vanuit stilstand de 100 km/u in respectievelijk slechts 4,8 en 2,4 seconden. Daarmee zijn ze 0,6 en 0,4 seconden sneller dan hun voorgangers.

Met de nieuwe push-to-pass-functie in het Sport Chrono-pakket kan, afhankelijk van het model, gedurende 10 seconden met één druk op de knop een boost tot 70 kW worden opgeroepen. De hogere acceleratiesnelheden zijn over het algemeen het resultaat van een hoger systeemvermogen. Zo levert de basis Taycan 60 kW meer dan voorheen. In de Taycan Turbo S is dat nog eens 140 kW met Launch Control. Dit verhoogt het systeemvermogen van het topmodel tot 700 kW/952 pk.

Ruim 35 procent meer actieradius vergeleken met de voorganger
Afhankelijk van de carrosserievariant en de motor is de WLTP-actieradius vergroot tot 678 km, een toename van 175 km of 35 procent. De vernieuwde Taycan heeft op lange ritten niet alleen minder laadstops nodig dan zijn voorganger, maar laadt ook sneller op: bij 800 volt DC-laadstations kan hij bijvoorbeeld tot 320 kW worden opgeladen. Dat is 50 kW meer dan voorheen. Het snellaadvenster van de nieuwe prestatiebatterij is aanzienlijk uitgebreid. Dit betekent dat laadvermogens van meer dan 300 kW tot vijf minuten kunnen worden volgehouden en zeer hoge laadvermogens sneller kunnen worden bereikt, zelfs bij lage temperaturen.

Afhankelijk van onder andere de rijstijl van een persoon kan dit de tijd die nodig is om van 10 naar 80 procent op te laden halveren in vergelijking met de voorganger. Bij de Taycan van de eerste generatie bedraagt de oplaadtijd van 10 naar 80 procent SOC bij 15 graden Celsius 37 minuten. Onder dezelfde omstandigheden doet de vernieuwde Taycan er ondanks de grotere batterijcapaciteit slechts 18 minuten over. De Performance Battery Plus heeft nu een brutocapaciteit van 105 kWh, verhoogd van 93 kWh.

Nieuw actief chassis
Alle vernieuwde Taycan-modellen worden standaard geleverd met adaptieve luchtvering. Voor de versies met vierwielaandrijving kan de nieuwe Porsche Active Ride-ophanging als optie worden besteld. Dit systeem biedt een ongekende bandbreedte tussen rijcomfort en rijdynamiek.

De ophanging houdt de carrosserie van de Taycan te allen tijde horizontaal, zelfs tijdens dynamische rem-, stuur- en acceleratiemanoeuvres. Bij een soepele rit absorbeert het systeem hobbels vrijwel volledig. In dynamische rijsituaties zorgt het Porsche Active Ride-ophanging voor een vrijwel perfecte aansluiting op de weg dankzij een evenwichtige verdeling van de wiellasten. Als de juiste modus wordt geactiveerd, kan de ophanging de stamp- en rolbewegingen compenseren om de versnellingskrachten die op de inzittenden inwerken te verminderen.

Uitgebreide efficiëntiemaatregelen
De gelijktijdige verbetering van prestaties en efficiëntie is te danken aan een aantal factoren: een geavanceerde aandrijflijn met een nieuwe achterasmotor met tot 80 kW meer vermogen dan zijn voorganger op alle modellen, een aangepaste pulsomvormer met geoptimaliseerde software, krachtigere batterijen , herzien thermisch beheer, een warmtepomp van de volgende generatie en een aangepaste strategie voor recuperatie en vierwielaandrijving.

Het maximale recuperatievermogen tijdens het afremmen vanaf hoge snelheden is met ruim 30 procent toegenomen, van 290 naar maximaal 400 kW. Alle varianten worden nu standaard geleverd met aerodynamisch geoptimaliseerde wielen en banden met verminderde rolweerstand. Speciaal hiervoor zijn nieuwe 21 inch wielen en banden ontwikkeld.

Aanzienlijk verbeterde uitrusting met minder gewicht
Hoewel de modellen tot 15 kilogram minder wegen, is de standaarduitrusting nog uitgebreider dan voorheen. Sfeerverlichting, ParkAssist met achteruitrijcamera, elektrisch inklapbare buitenspiegels met spiegelomlijstingverlichting, verwarmde voorstoelen, Porsche Intelligent Range Manager (PIRM), warmtepomp met nieuw koelsysteem, smartphonebakje voor draadloos opladen, elektrische oplaadpoorten op de bestuurder en voorpassagierszijden, Drive Mode-schakelaar en stuurbekrachtiging Plus zijn nu allemaal standaardfuncties.

De Taycan-basismodellen zijn nu ook standaard uitgerust met adaptieve luchtvering en aluminium instaplijsten. Naast de verbeterde uitrusting omvat de verbeterde productspecificatie een batterij met een grotere capaciteit maar met een lager gewicht.

Nog aantrekkelijker ontwerp
Met een nieuwe voor- en achterkant met nieuwe koplampen en achterlichten hebben de experts van Style Porsche het strakke, puristische ontwerp van de Taycan verder aangescherpt. De nieuwe voorspatborden en de vlakkere koplampen leggen nog meer nadruk op de breedte van de Taycan.

De nieuwe koplampen zijn voorzien van HD-matrixtechnologie met hoge resolutie en gedetailleerde optiek en geven nu ‘s nachts de karakteristieke vierpuntsgraphics van het merk weer. Het Porsche-logo in de achterlichtlijst heeft een driedimensionaal design in glaslook. Voor het eerst is hiervan een verlichte versie beschikbaar, met welkomst-/vertrekanimaties.

Naast andere opvallende kenmerken zorgt de accentkleur Turbonite ervoor dat de Turbo- en Turbo S-modellen zich zowel qua exterieur als interieur duidelijker onderscheiden van de andere versies.

Vernieuwd bedienings- en weergaveconcept
Het instrumentenpaneel, het centrale display en het optionele passagiersdisplay beschikken over een geoptimaliseerde gebruikersinterface met extra functies. De modusschakelaar op het stuur is nu standaard. Voor Taycan-modellen uitgerust met het Sport Chrono-pakket en de Performance Battery Plus is er een speciale push-to-pass-knop op de modusschakelaar.

Met de nieuwe bedieningshendel links achter het stuur is de bediening van de rijhulpsystemen nog intuïtiever. Apple CarPlay is dieper geïntegreerd in de displays en functies van het voertuig. De nieuwe In-Car Video-functie maakt videostreaming op het centrale display en het passagiersdisplay mogelijk.

Geef een reactie

    Members
  • Active
  • New
  • Online
  • Groups
  • Active
  • Newest
Dark mode