Porsche 99X Electric racet naar de titel

0
9 maanden ago

Stuttgart. De eerste race van de Londense E-Prix werd de meest bewogen race van het jaar, waarbij de race tweemaal werd hervat na een pauze vanwege twee ongevallen met een rode vlag. Het TAG Heuer Porsche Formula E Team reed sterk op het spectaculaire ExCeL Circuit in de Docklands in Oost-Londen, waarvan een deel door een tentoonstellingshal loopt. De ploeg uit Weissach was naar het double-header-weekend afgereisd als een veelbelovende titelkandidaat, maar kreeg door ongunstige omstandigheden een achterstand in de strijd om de titel. Aan het stuur van zijn Porsche 99X Electric claimde Pascal Wehrlein de snelste raceronde en was op weg naar het podium toen hij verstrikt raakte in een ongeval veroorzaakt door een andere deelnemer en naar de achterkant van het veld werd geslingerd. Hij eindigde uiteindelijk als tiende. Zijn teamgenoot António Félix da Costa begon vanaf P17 aan een indrukwekkende comeback, maakte 15 posities goed en kwam als tweede over de finish. Een tijdstraf degradeerde hem echter naar de 17e plaats en uit de punten.

Het TAG Heuer Porsche Formula E Team gaat de laatste race van seizoen 9 in en staat derde (241 punten) dankzij de vier overwinningen dit seizoen en heeft dus nog steeds een kans om de titel van het teamkampioenschap mee naar huis te nemen. De andere populaire favorieten voor deze onderscheiding zijn Envision Racing (268), Jaguar (268) en Avalanche Andretti (236). In het rijdersklassement claimde Jake Dennis (213 punten) na zijn tweede plaats op zaterdag de wereldtitel. Pascal Wehrlein (148) staat op de vierde plaats met António Félix da Costa (93) op de achtste plaats. André Lotterer (GER/23) van Avalanche Andretti, die als vijftiende eindigde in de race, ligt op P19.

Wedstrijd 15
Na een sterke kwalificatieprestatie waarin hij de duels bereikte, begon Pascal Wehrlein vanaf P7 aan de actievolle voorlaatste race van het seizoen. Hij had zich al opgewerkt naar de vierde plaats toen een deelnemer zijn Porsche 99X Electric in de 29e van 38 ronden rangeerde, waardoor hij tegen de vangrail katapulteerde. Als gevolg hiervan werd hij naar de achterkant van het veld gegooid. Zijn teamgenoot António Félix da Costa pakte de race aan vanaf een lage P17 en reed een van de meest spectaculaire achtervolgingsraces van het hele seizoen. Hij schoof 15 posities op en eindigde als tweede, maar werd door een tijdstraf van drie minuten van zijn welverdiende podium beroofd.

Reacties op de London E-Prix, race 15

Thomas Laudenbach, Vice President Porsche Motorsport: “Enorme felicitaties aan Jake Dennis met het winnen van het wereldkampioenschap voor coureurs. We zijn verheugd dat ons klantenteam Avalanche Andretti deze titel heeft gewonnen met de Porsche 99X Electric die we hebben ontwikkeld. Dit succes is het resultaat van de zeer open en constructieve samenwerking tijdens ons eerste seizoen samen.”

Florian Modlinger, Director Factory Motorsport Formula E: “Felicitaties aan Jake Dennis en ons klantenteam Avalanche Andretti voor het winnen van de wereldtitel voor de coureurs. Het was een moeilijk resultaat voor ons team vandaag na een sensationeel optreden van onze coureurs, wat genoeg zou zijn geweest voor een podium of top-5 resultaat. Pascal was het onwetende slachtoffer van het ongeluk van een rivaal, waarbij zijn auto beschadigd raakte en hij ver het veld in werd geslingerd. Antonio eindigde als tweede maar kreeg vervolgens een straf van drie minuten, wat voor ons moeilijk te begrijpen en te accepteren is. Hij liep bandenschade op door brokstukken op de baan, waardoor de bandenspanning onder het voorgeschreven minimum zakte. Hoewel de schade ons duidelijk van buitenaf is toegebracht en niet onze schuld was, werden we bestraft en werden ons werk en goede resultaat op de baan niet beloond. Morgen in de laatste race zullen we hard knokken om het maximale uit ons team te halen. Om dat te doen, moeten we in de kwalificatie de goede kant op gaan. Ons racetempo van vandaag liet opnieuw zien hoe competitief we zijn. Daar kunnen we op voortbouwen.”

António Félix da Costa, Porsche fabrieksrijder (#13): “Wat een gekke dag. Helaas hadden we in de kwalificatie niet de juiste bandenstrategie en het resultaat was P17. We hebben dit keer iets anders geprobeerd, maar het is niet gelukt. De race was ongelooflijk. Van P17 naar P2 – dat was een van mijn beste Formule E-races. Tegen het einde lag er veel puin op de baan en kreeg ik langzaam een lekke band in de rechtervoorband. Het lukte me om de auto over de streep te krijgen, maar ik kreeg een penalty omdat er niet genoeg lucht in de band zat. Voor mij lijkt het een heel oneerlijke beslissing, omdat we er als team niet van probeerden te profiteren. We werden gestraft voor iets waar we geen controle over hadden. Met deze podiumplaats had ik het team graag willen steunen in de strijd om de wereldtitel.”

Pascal Wehrlein, Porsche fabrieksrijder (#94): “Vandaag had een succesvolle dag voor ons kunnen zijn. Ons tempo in de race was erg goed. We werkten heel goed samen met António als team, maar door de crash, die niet mijn schuld was, was mijn race zo goed als voorbij. Ik moest ook een neuswissel uitvoeren voordat ik de race hervatte, wat betekent dat ik als laatste moest aansluiten. Dat was een beslissing van de wedstrijdleiding die ik niet begreep, zoals ze toestaan

    Members
  • Active
  • New
  • Online
  • Groups
  • Active
  • Newest
Dark mode