Het TAG Heuer Porsche Formula E Team gaat als leiders van het wereldkampioenschap de laatste rechte lijn van het seizoen tegemoet

0
10 maanden ago

Stuttgart. Het TAG Heuer Porsche Formula E Team is niet de enige die twee Porsche 99X Electric-auto’s laat rijden op het veeleisende stratencircuit in de historische setting van de Italiaanse metropool. Porsche’s klantenteam Avalanche Andretti zet ook twee van de door Weissach ontwikkelde elektrische racewagens in. Jake Dennis (GBR) – die opklom naar de top van het klassement van het rijderskampioenschap in Portland – en André Lotterer (GER) zullen strijden om het tenue van de Amerikaanse autosportlegende Michael Andretti. Tot nu toe heeft de Porsche 99X Electric dit seizoen vijf raceoverwinningen behaald.

Het TAG Heuer Porsche Formule E-team gaat naar het doubleheader-evenement in Rome als leider van het teamklassement in het ABB FIA Formule E Wereldkampioenschap. Met 231 punten staat het team op de eerste plaats na twaalf van de 16 races, gevolgd door Envision Racing (225), Jaguar (184) en Avalanche Andretti (177). In het rijdersklassement bezet Pascal Wehrlein de derde plaats met 138 punten achter Jake Dennis (154) en Nick Cassidy (NZL/153). António Félix da Costa (93) wordt zesde, met André Lotterer (23) op P15.

Voorafgaand aan de eerste vrije training op vrijdagmiddag staat er een officiële training voor rookies op het programma. Yifei Ye (CHN) zal in deze sessie de Porsche 99X Electric besturen voor het TAG Heuer Porsche Formula E Team. Als door Porsche Motorsport Asia Pacific geselecteerde coureur heeft Ye al deelgenomen aan de rookietest als onderdeel van het Formule E-gastevenement in Berlijn. Dit seizoen neemt hij deel aan het World Endurance Championship WEC aan het stuur van een door een klant gerund Porsche 963 hybride prototype.

Vragen en antwoorden over de E-Prix van Rome

Florian Modlinger, Directeur Factory Motorsport Formula E:


De titelstrijd in de Formule E komt tot een hoogtepunt. Wat is je kijk en welke strategie ga je in Rome implementeren om meer ruimte tussen jou en je achtervolgers te creëren?
“Er is maar één strategie voor Rome: volledige aanval. De strijd om de titel is zo hevig dat je geen grote tactische trucs kunt riskeren. Elk punt staat voorop en zou uiteindelijk het wereldkampioenschap kunnen beslissen. In Portland zijn we erin geslaagd onze voorsprong op Jaguar uit te breiden, in Rome zullen we alles geven om onze voorsprong op Envision Racing te vergroten voordat we naar de laatste races in Londen gaan. De baan in Rome zou ons moeten liggen, evenals de omstandigheden die we verwachten. Ons doel moet ook zijn om de achterstand in het rijdersklassement die in Portland is ontstaan, goed te maken.”

Wat staat je te wachten in Rome en denk je dat de titel daar beslist zal worden?
“Nee, dat verwacht ik niet. Er zijn nog 58 punten te winnen voor de coureurs tijdens het laatste weekend in Londen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand na Rome zo ver voorop zal staan in het klassement. Dat maakt het des te belangrijker voor het team om Pascal zoveel mogelijk te ondersteunen. We moeten er vooral voor zorgen dat we veel verder op de grid starten. In Rome kijken we naar een heel andere koers dan die in Portland; een echt stratencircuit met zeer weinig uitloopzones en enkele bochten van 90 graden. Dat vraagt om een heel andere opzetfilosofie.”

Pascal Wehrlein, Porsche fabrieksrijder (#94)


Je heroverde de leiding in het wereldkampioenschap in Jakarta, in Portland verloor je die weer. Eisen deze ups en downs een tol van je?
“Daar maak ik me geen zorgen over. Ik begin me zorgen te maken over punten in Londen. Voor die tijd heeft het geen zin, de situatie aan de top is nog veel te krap. Dat kan in één race weer veranderen. Natuurlijk was Portland een tegenvaller. Maar we zullen als team nog harder werken om er weer een succesvol raceweekend van te maken in Rome.”

Hoeveel kijk je na het relatief brede IndyCar-circuit in Portland uit naar het smalle stratencircuit in Rome?
“Rome is een van mijn favoriete circuits. Ik behaalde daar twee jaar geleden mijn eerste podium met het team. Ik kijk erg uit naar het circuit, dat enorm verschilt van Portland. Het is een typisch Formule E-circuit met veel minder ruimte, veel krappe bochten, harde rempunten en talloze hobbelige stukken. Ik denk dat de baan heel goed bij ons past. Het is erg veeleisend en een echte uitdaging in een fantastische stad met geweldige fans. Ik heb een goed gevoel bij Rome.”

António Félix da Costa, Porsche fabrieksrijder (#13)


Na je overwinning in Kaapstad had je wat pech. Hoe heb je een sterke comeback gemaakt met je podiumplaats in Portland?
“Ik heb een briljant team in mijn hoek dat altijd in mij is blijven geloven. Ze zijn er altijd geweest om me te helpen hard te werken, tegenslagen te overwinnen en met vertrouwen vooruit te kijken. Dat is het soort ondersteuning dat een racer de drive geeft om zijn best te doen. In Portland werden we daarvoor beloond.”

Je hebt de basis gelegd met een sterke kwalificatieprestatie. Wat is nu de grote uitdaging voor jou in Rome?
“We hebben altijd een behoorlijk racetempo gehad, alleen in de kwalificatie waren we vaak niet goed genoeg. In Portland hebben we alles bij elkaar gebracht. Dat is een zeer goede positie voor ons om in te zitten met nog vier races te gaan. In Rome hebben we een heel andere setup nodig om snel te zijn op dit echte Formule E-circuit. We werken samen met

onze ingenieurs om de perfecte balans voor de auto te vinden. Daarna richten we ons op de kwalificatie. Dat zal in Rome een veel grotere rol spelen dan in Portland.”

Het circuit
Het 3,385 kilometer lange circuit Circuito Cittadino dell’Eur in de wijk Esposizione Universale di Roma is een van de langste op de Formule E-kalender. Het veeleisende circuit met 19 bochten leidt rond de Obelisco di Marconi en achter de iconische Colosseo Quadrat. De racebaan heeft snelle passages en langzame bochten van 90 graden. De lange rechte stukken bieden coureurs uitstekende inhaalmogelijkheden.

De Porsche 99X Elektrisch
Porsche betwist seizoen 9 van het ABB FIA Formule E Wereldkampioenschap met de Porsche 99X Electric. De nieuwe elektrische racewagen met de Porsche E-Performance Powertrain – die in Weissach werd aangepast voor de derde generatie auto in de innovatieve elektrische raceserie – dient ook als ontwikkelingsplatform voor de volledig elektrische productiemodellen van de sportwagenfabrikant. Energiebeheer en efficiëntie zijn belangrijke factoren voor succes in de Formule E en de volledig elektrische productieauto’s van Porsche. Het maximale vermogen van de Porsche 99X Electric is 350 kW (476 pk), wat 100 kW meer is dan de vorige generatie (Gen2). Minstens 40 procent van de verbruikte energie wordt gerecupereerd via regeneratief remmen. De nieuwe auto’s zijn de snelste, lichtste, krachtigste en meest efficiënte elektrische voertuigen die ooit zijn gebouwd.

Porsche Taycan Turbo S safetycar


Porsche zet zich in voor de veiligheid van de Formule E: met de volledig elektrische Taycan Turbo S levert Porsche dit seizoen opnieuw de officiële safety car – waarmee het belang van de Formule E voor Porsche Motorsport wordt onderstreept. Dankzij zijn rijeigenschappen en veiligheid, evenals een vermogen tot 560 kW (761 pk), is het topmodel in het Taycan-gamma de ideale keuze als safety car in ‘s werelds eerste elektrische raceserie. Het opvallende lakwerk bevat de kleuren van alle elf deelnemende teams, evenals die van de FIA en de Formule E. Het ontwerp symboliseert de gezamenlijke toewijding aan de toekomst van volledig elektrisch racen en sociale waarden zoals diversiteit en gemeenschap.

Formula E
Formula E is ‘s werelds eerste volledig elektrische raceserie die sinds 2014 spannende autosport brengt voor mensen die in grote steden wonen. Als versneller voor innovatieve en duurzame mobiliteitstechnologieën bevordert het de wereldwijde acceptatie van elektrische voertuigen. Elf teams pakken het seizoen 2022/2023 aan met 22 coureurs. Dit staat garant voor interessante en fel competitieve races. Het TAG Heuer Porsche Formula E Team betwist zijn vierde seizoen van de innovatieve elektrische raceserie met de Porsche 99X Electric.

Geef een reactie

    Members
  • Active
  • New
  • Online
  • Groups
  • Active
  • Newest
Dark mode